Khamis, 13 Disember 2012

...Ada tanjak

Catatan ini dipetik daripada akhbar Berita Harian bertarikh 12/12/12 slot Sastera:Mewah Bahasa - oleh Prof Madya Dr.Nor Hisham Osman.

Bob   :   Eh! Mir, kau tau tak?
Amir :   Apa?
Bob   :   Berita terkini...
Amir :   Kau tak bagi tau, macamana aku nak tau!
Bob   :   Pasal Zahid...
Amir :   Zahid? Kenapa dia? Sakit ke?
Bob   :   Tak!..bukan sakit, tapi berhenti kerja!
Amir :   Kena berhenti kerja? Kes apa? Kena tatatertib ke? Eh, aku tengok dia tu baik je, dedikasi, 
              intergriti, tak ponteng, bekerjasama! Kenapa boleh sampai kena pecat?
Bob   :   Bukan kena pecat, dia berhenti...
Amir :   Isyhh!! Sayangnya! Kenapa berhenti? Bukan senang dapat kerja kerajaan sekarang ni.
Bob   :   Sebab kerja kerajaan le dia kena berhenti.
Amir :   Hah?
Bob   :   Masuk politik, dia nak bertanding dalam pilihan raya ni nanti.
Amir :   Nak bertanding?
Bob   :   Ha'ah! Tu la yang kena letak jawatan. kakitangan kerajaan pengurusan dan profesional tak 
              boleh masuk calon.
Amir :   Ooo..nak jadi calon, dia memang tanjak pun!
Bob   :   Tanjak?
Amir :   Aaa...aku selalu juga dengar dia berucap, memang tanjak! Selama hari ni pun dia memang 
              suka buat kerja kebajikan dan masuk macam-macam persatuan. Rupa-rupanya politik pun 
              dia aktif. Sesuai sangat tu, ada tanjak!
Bob   :   Ye, ke? Tapi tak pernah pulak aku tengok...
Amir :   Tak pernah tengok?
Bob   :   Ha'ah...tak pernah tengok.
Amir :   Tengok apa?
Bob   :   Tanjaklah! Tak pernah aku tengok dia pakai tanjak. Cuma sekali aje dulu semasa dia
              bersanding. Tapi dah lama la...
Amir :    Memanglah! memang dia tak pakai tanjak. Orang sekarang mana ada pakai tanjak
               hari-hari, kecuali masa bersanding.   
Bob   :   Eh, tadi kau yang cakap dia pakai tanjak masa beri ucapan!
Amir :   Bila pulak aku ada cakap macam tu? Aku cakap tadi dia ada tanjak...
Bob   :   Hah, betul la tu, kau kata ada tanjak! Tapi aku tak pernah tengok dia pakai.
Amir :   Laa...bukan tanjak yang tu. Bukan yang pakai atas kepala tu...
Bob   :   Tanjak apa pula lagi?
Amir :   Ada ketokohan, ada gaya untuk jadi YB...tu le namanya ada tanjak.
Bob   :   Ooo...tu tanjak juga ke? Yang aku tau, tanjak ni yang pakai atas kepala tu aje. Hehehee...

Glosari : TANJAK - destar, tengkolok, ada ketokohan, cocok, padan, sesuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan